برای گرفتن ویزای ورود به بعضی کشورها مثل کانادا لازم است که فرد متقاضی درخواست خود را به همراه مدارک لازم به سفارت آن کشور اعلام کند. سفارت آن کشور با بررسی شرایط فرد متقاضی و مدارکی که ارائه می دهد، نهایتا نتیجه قبولی یا رد درخواست ویزا را به وی اعلام می کند. متقاضیان که به قصد گردشگری، دوره های کوتاه مدت تحصیلی و شرکت در همایش ها برای اخذ ویزا اقدام می کنند، می توانند از سرویس تکمیل فرم توسط کارشناسان تهران پیکاپ استفاده کنند. فرآیند درخواست ویزا یا به اصطلاح اپلیکیشن ویزای کانادا به دو صورت حضوری و آنلاین انجام می گیرد و در هر دو حالت با توجه به تعطیلی سفارت کانادا در ایران، متقاضی می بایست برای دریافت ویزای کانادا به کشورهای همسایه مثل ترکیه، امارات متحده، ارمنستان مراجعه نمایند.

 

انواع ویزای غیر اقامتی کانادا

ویزای کانادا به سه صورت قابل دریافت می باشد:

 

ویزای یک بار ورود single entry

با داشتن ویزای یک بار ورود کانادا، متقاضی تنها یک بار می تواند وارد خاک کانادا شود و پس از خروج، این ویزا فاقد اعتبار خواهد بود و مدت زمان اقامت شخص با این ویزا در خاک کانادا، ماکزیمم ۶ ماه می باشد.

 

ویزای چند بار ورود (5 ساله) Multiple Entry

ویزای چند بار ورود کانادا که تاریخ اعتبار این آن، ۵ ساله می باشد و با توجه به تاریخ انقضا پاسپورت ایرانی، اعتبار دریافت می کند به شما این اجازه را می دهد که به دفعات، وارد خاک کانادا شوید. در این بازه ۵ ساله، در هر بار ورود، به مدت ۶ ماه، حق اقامت خواهید داشت.

سوپر ویزا (ویزای والدین) Super Visa

ویزای سوپروایزر کانادا به شما این امکان را می دهد که مدت اقامتتان در خاک کانادا به دو سال افزایش یابد و مدت اعتبار این ویزا ۱۰ ساله می باشد و شما می توانید در این بازه به تعداد دفعات وارد خاک کانادا گردید، ولی به علت ۵ ساله بودن پاسپورت ایرانی، این ویزا هم با توجه به تاریخ اعتبار پاسپورت شما صادر می گردد.  

فرآیند دریافت ویزای کانادا

پروسه درخواست ویزای غیر اقامتی کانادا به دو صورت قابل انجام می باشد: ۱- حضوری ۲- غیر حضوری (آنلاین )

 

۱- درخواست حضوری ویزای کانادا

 

در این نوع درخواست، متقاضی بعد از تکمیل فرم های (Family Information و Application Form) و آماده کردن سایر مدارک که در ضمیمه به آن اشاره شده است، به یکی از شعب مجاز VAC مخصوص ایرانیان در کشورهای همسایه مراجعه می نماید و مدارک خود را جهت ثبت نام ارائه می نماید. در این روش می بایست هزینه سفارت به صورت واریز به حساب از طریق شعب بانک مجاز سفارت کانادا در آن کشور واریز و فیش واریز وجه، ضمیمه مدارک گردد. پس از انجام امور ثبت نامی و انگشت نگاری، متقاضی از آفیسر، Tracking number دریافت می کند که با این کد می تواند از آن پس، پیگیریهای بعدی خود را انجام داده و از روند صدور ویزای خود آگاه گردد. در این حالت، جوابیه ویزا از طریق ایمیل ارسال می گردد.

 

 

۲- درخواست آنلاین ویزای کانادا

 

دراین حالت شما می توانید تمامی مدارک مورد نیاز و فرم های پیوست را به صورت آنلاین تکمیل نموده و هزینه مربوط به سفارت را نیز به صورت آنلاین پرداخت نمایید. پس از تکمیل مدارک و ارسال آن به صورت آنلاین، ۳۰ روز زمان خواهید داشت که برای انگشت نگاری به یکی از مراکز مربوط به انگشت نگاری در کشورهای همسایه (ترکیه - امارات متحده عربی) مراجعه نمایید. درخواست ویزای کانادا به صورت آنلاین معمولا سریعتراز درخواست ویزای حضوری انجام می شود. پروسه درخواست ویزا معمولا ۳۰ روز کاری زمان خواهد بود و گاها این بازه تا ۶ ماه هم افزایش یافته است. قابل ذکر است برای انگشت نگاری نیازی به دریافت وقت قبلی نیست و افراد می توانند به صورت حضوری و در بازه ۳۰ روزه بعد از تکمیل فرم خود، اقدام به انگشت نگاری نمایند. و کودکان زیر ۱۴ سال و همچنین افراد بالای ۸۰ سال نیازی به انگشت نگاری ندارند.

 


 

 

نکات مهم در مراحل دریافت ویزای کانادا

۱- برای دریافت ویزای کانادا ابتدا می بایست از طریق سایت سفارت به نشانی canada.ca اقدام به ایجاد اکانت و تکمیل فرم با توجه به نوع ویزای درخواستی خود نمایید. پس از تکمیل فرم و ارسال مدارک و پرداخت هزینه، منتظر دریافت ایمیل سفارت مبنی بر تکمیل ثبت سفارش خود بمانید. از این تاریخ، شما یک ماه برای انگشت نگاری مهلت دارید تا برای بایومتریک اقدام نمایید.
۲- درصورت سفر با خانواده، ثبت اطلاعات اعزامی خانواده در اکانت اصلی الزامی می باشد. درمورد فرمهای درخواست ویزا باید توجه داشت که تمامی صفحات این فرم دارای کد می باشند. وجود اختلاف در کد این صفحات، موجب رد درخواست ویزا خواهد شد. بنابراین حتما فرمها را با دقت تکمیل نمایید.
۳- در صوت نیاز به انجام آزمایش پزشکی، سه ماه به پروسه صدور ویزا افزوده خواهد شد.
۴- با توجه به زمان بر بودن پروسه صدور ویزا، توصیه می شود متقاضیان بازه دو ماهه را برای دریافت ویزا و سفر خود لحاظ نمایند.
5- پس از انگشت نگاری، پرونده شما به جریان افتاده و تقریبا در بازه 30 روزه، همانطور که در بالا هم اعلام شد پروسه ویزای شما زمان خواهد برد و شما می توانید در این بازه از طریق Tracking number، وضعیت ویزای خود را پیگیری نمایید.
6- پس از اعلام سفارت مبنی بر صدور ویزای شما که از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می گردد، با به همراه داشتن اصل پاسپورت و ایمیل سفارت که شامل کد cic شما نیز می باشد، برای پیکاپ ویزای کانادا، به دفتر تهران پیکاپ مراجعه نمایید، تا ویزای شما درسریعترین زمان، در تهران به دستتان برسد.  

مدارک مورد نیاز برای ویزای کانادا

      • تکمیل فرم درخواست ویزا Application form
      • تکمیل فرم اطلاعات خانوادگی Family Information
      • دو قطعه عکس ۳*۵ در ۴*۵ رنگی با پس زمینه سفید
      • سند ملکی ترجمه شده در صورت موجود بودن ملک
      • رزرو بلیط رفت و برگشت به کانادا
      • ترجمه مدارک شغلی، "برای صاحبان مشاغل، جواز کسب، روزنامه رسمی و آخرین آگهی تغییرات و تصمیمات، پروانه نظام مهندسی، پروانه طبابت و یا پروانه بهره وری لازم است. کارمندان نیز باید نامه اشتغال به کار، سه فیش حقوقی آخر و حکم کارگزینی و یا بازنشستگی خود را ارائه دهند. "
      • اصل پاسپورت های جدید و قدیمی، صفحه اول و صفحاتی که مهر ورود و خروج و یا ویزا دارند، حتما باید اسکن شود. شناسنامه ترجمه شده هریک از متقاضیان ترجمه سند ازدواج، اگر زن و شوهر با هم اقدام می کنند.
      • گردش حساب سه ماهه یا شش ماهه اخیر که نشان دهنده مبلغ درآمد ماهیانه باشد و نامه تمکن Bank Statement به زبان انگلیسی ممهور به مهر امور بین الملل بانک دعوتنامه "درصورت وجود" به همراه کارت شناسایی و مدارک مالی فرد دعوت کننده و مدارک اثبات رابطه خویشاوندی متقاضی با شخص دعوت کننده( در صورت نداشتن دعوت نامه، ارائه رزرواسیون هتل الزامی است).
      • در صورتی که افراد زیر ۱۸ سال به تنهایی یا با یکی از والدین قصد سفر به کانادا را دارد نیاز به رضایت نامه کتبی والدین برای خروج فرزند است.
      • و برای دریافت سوپر ویزا علاوه بر مدارک فوق، لازم است که مدارک اقامت موقت یا دائم فرد مقیم در کانادا ارائه شود.
 

 


 

 

پرداخت هزینه ویزای کانادا

 

با تکمیل فرم های آنلاین، هزینه ای با عنوان "هزینه اپلیکیشین فی سفارت کانادا" باید پرداخت شود تا درخواست متقاضی مورد بررسی قرار گیرد. این هزینه که بر حسب نوع ویزای درخواستی، قیمت های مختلفی دارد، با کارت های بین المللی مثل ویزا کارت و مسترکارت پرداخت می شود، مستقل از سایر هزینه ها انجام می گیرد.