راهنمای کامل مراحل پذیرش

گرفتن پذیرش یا به اصطلاح اپلای از دانشگاه های خارجی پروسه ای طاقت فرسا و افرادی که پای در این مسیر می گذارند لزوما انسان هایی سخت کوش و با انگیزه هستند. اگر می خواهید اپلای موفقی داشته باشید، باید فرایند نسبتا طولانی را سپری کنید.
فرآیند پذیرش دارای مراحل مختلفی هست. برخی از این مراحل موازی و گاهاً پشت سر هم هستند. برای همین لازم است دید جامع و سیستماتیکی به فرآیند اپلای داشته باشید. در ابتدای کار باید دلیل اصلی خود برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را مشخص کنید. سپس با یک برنامه ریزی و زمانبندی منسجم می توانید مراحل را روی کاغذ بیاورید. همراه با زمانبندی، جستجوی دانشگاه ها، مقایسه رنکینگ آنها، بررسی مدارک مورد نیاز و مقایسه آنها با توانایی و داشته های شما، می تواند گام بزرگی برای موفقیت در مسیر پذیرش گرفتن شما باشد. در مرحله جستجو و پیدا کردن منابع مهم، حتما فهرستی از دانشگاه های مورد نظر و ددلاین های آنها را به عنوان موضوع اصلی در نظر داشته باشید، تا بتوانید مدارک را به موقع در اختیار دانشگاه قرار دهید. اگر بعد از تحقیق و جستجوهای خود در زمینه چرایی اپلای کردن و نحوه انتخاب دانشگاه ها ابهامی دارید، می توانید با مشاوران تهران پیک آپ در ارتباط باشید.

آزمون زبان(IELTS ، TOEFL ، GRE ، PTE)

در فرایند اپلای، داشتن مدرک زبان بین المللی یکی از الزامات اساسی است و تقریبا تمامی دانشگاه های معتبر نیاز به آن دارند. معمولا دانشجویان برای گرفتن حد نصاب لازم مورد نظر دانشگاه ها در این آزمون ها وقت و انرژی زیادی صرف می کنند و باید از قبل آمادگی در خود ایجاد نمایند. مهمترین و معتبر ترین این آزمون ها عبارتند از GRE، TOEFL و IELTS، ... آزمونTOEFL به عنوان شناخته ترین آزمون، شامل چهار بخش listening، Speaking، writing و reading است، نمره ی این آزمون در پذیرش شما در دانشگاه های خارجی مخصوصا آمریکایی و اروپایی تاثیر به سزایی دارد و در حال حاضر در اکثر کشورها به صورت اینترنتی و با فرم IBT برگزار می شود. لازم به ذکر است که نمره تافل از 120 محاسبه می شود و مدرک TOEFL دو سال اعتبار دارد.

آزمون GRE نیز یک آزمون زبان انگلیسی است که شامل بخش ریاضیات و نوشتاری است که عمدتاً در دانشگاه های امریکا و کانادا از اعتبار بالایی برخوردار است. آزمون جی آر ای به دو شاخه جنرال و سابجکت تقسیم می شود و در دو حالت (Paper-Based) و (Computer-Based) برگزار می شود. برای ثبت نام در این آزمون ها شما باید در سایت ets.org اکانت ایجاد کنید و هزینه مربوط به آن را به صورت آنلاین پرداخت کنید. این آزمون ها توسط چندین موسسه در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور اجرا می شود. پرداخت هزینه آزمون صرفا توسط کارت های ارزی بین المللی انجام می گیرد. برای این منظور می توانید از "خدمات تهران کردیت کارت" استفاده نمایید.

تکمیل فرم های پذیرش Application Form

در این مرحله باید با اساتید رشته های مربوطه در دانشگاه های منتخبتان، ارتباط برقرار کنید و مدارک لازم را آماده کنید. این مدارک معمولا شامل رزومه (Resume) یا سی وی (CV)، ترجمه مدارک (مدارک تحصیلی، ریز نمرات، دانشنامه)، هدف گذاری تحصیلی SOP(Statement of Purpose)، توصیه نامه هایی (Recommendation) که از اساتید قبلی خود گرفته اید، گردش بانکی و ... می باشد. توجه نمایید برخی از دانشگاه ها نیاز به اصل مدارک شما دارند و بدین منظور می توانید با استفاده از خدمات تهران پیکاپ با کمترین هزینه مدارک خود را به دانشگاه ها در سراسر جهان ارسال نمایید. همچنین در این مرحله لازم است، گزارش آزمون زبان (Test Report) خود را به آن دانشگاه بفرستید. برای ارائه نتیجه آزمون به دانشگاههای مورد نظر، می توانید روی وبسایت ETS، درخواست گزارش نمره آزمون(Score report) بدهید. دانشگاه ها برای ارزیابی مدارک و قبول فرآیند پذیرش شما، هزینه ای دریافت می کنند که با عنوان Application Fee شناخته می شود. تکمیل فرم درخواست پذیرش و پرداخت هزینه آن به صورت آنلاین انجام می گیرد. پرداخت هزینه اپلیکیشن به راحتی با "کارت های ارزی تهران کردیت کارت" قابل انجام است. روش دیگر سپردن پرداخت ها به "تیم پرداخت آنلاین ارزی تهران کردیت کارت" می باشد.

وقت سفارت و سویس فی

متقاضیان اپلای در دانشگاه های آمریکا و اروپا، در این مرحله باید برای تعیین وقت سفارت اقدام کنند. چرا که اولین گام در روند صدور ویزا، تعیین وقت مصاحبه با سفارت مورد نظر است. برای گرفتن وقت سفارت آمریکا، با داشتن کد سویس، روی I20 شما می توانید برای تعیین زمان مصاحبه خود در سایت سفارت اقدام کنید. توجه نمایید معمولا در دوره هایی که تعداد زیادی از دانشجویان برای اپلای اقدام می کنند، زمان های مصاحبه زود پر می شوند و بهتر است هر چه سریع تر پس از تکمیل مدارک خود اقدام به گرفتن وقت سفارت نمایید. به همین منظور لازم است که متقاضی روی وبسایت سفارت مورد نظر، ثبت نام کرده و فرم های سفارت را پر نماید و نهایتاً هزینه وقت سفارت را پرداخت کند. برای گرفتن وقت سفارت و چک کردن زمان های باز و آشنایی با سفارت آمریکا در کشورهای اطراف می توانید از مشاوره کارشناسان تهران پیکاپ بهره مند شوید. برای سفارت آمریکا فرد متقاضی باید هزینه ی دیگری را با عنوان SEVIS FEE پرداخت نماید. SEVISمخفف Student and Exchange Visitor Information System بوده و مرتبط با متقاضیان ویزای تحصیلی غیرمهاجرتی F یا M و یا ویزای توریستی J آمریکا است و هزینه آن معمولا 200 دلار آمریکاست که می توانید آن را به راحتی با استفاده از "کارت های اعتباری تهران کردیت کارت" پرداخت نمایید. توجه کنید که پرداخت هزینه سویس، متقاضی را از پرداخت مبلغ مربوط به وقت مصاحبه که معمولا 160 دلار است، معاف نمی کند (مبلغ این پرداخت به نوع ویزایی که درخواست داده اید بستگی دارد). این پرداخت تا 24 ساعت قبل از مصاحبه باید انجام شود و لازم به ذکر است که اعتبار رسید سویس فی یک سال بعد از پرداخت می باشد.

دریافت فرم i20

پس از ارسال درخواست برای دانشگاه ها، مدارک و رزومه شما در زمان های مشخص توسط دانشگاه بررسی شده و نتایج آن ها مشخص می گردد. پس از مشخص شدن نتایج شما می توانید از میان دانشگاه هایی که پذیرش موفق داشته اید، انتخاب نهایی خود را انجام دهید تا بتوانید مراحل بعدی برای گرفتن ویزا و ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر را انجام دهید. در مورد دانشگاه های آمریکایی، برای گرفتن وقت سفارت و اقدام برای مصاحبه لازم است نامه I20 (آی بیست) خود را از دانشگاه آمرکایی دریافت نمایید. آی بیست در واقع به منزله مجوزی است که دانشگاه برای ارائه به کنسول گری صادر می کند که با استناد به آن، شما اجازه ورود به خاک آمریکا برای تحصیل در دانشگاه مربوطه را خواهید داشت. توجه نمایید با افزایش تحریم های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، شرکت های پستی ارسال سریع، امکان ارسال مستقیم این نامه را به ایران ندارند. در صورتی هم که I20 را به ایران ارسال کنند، دانشگاه ها مدرک شما را با پست عادی به آدرس ایران ارسال می کنند، که معمولا چون کد رهگیری ندارد و زمان رسیدن دقیق آن مشخص نیست، نمی توان به این روش اعتماد کرد. از آنجایی که معمولا در دریافت مدرک آی بیست، سرعت رسیدن مدرک برای متقاضیان خیلی مهم است، می توانید از خدمات آنلاین دریافت آی بیست از طریق تهران پیکاپ اقدام نمایید. دانشگاه ها از طریق سایت واسطه ای به نام Eshipglobal آی بیست را با پست اکسپرس ارسال می کنند. برای این منظور، لازم است در سایت ایشیپ گلوبال ثبت نام نمایید و درخواست ارسال مدرک خود را در آن انجام دهید. توجه نمایید هزینه ارسال به آدرس داخلی آمریکا حدود20-30 دلار و به آدرسی در کشورهای خاورمیانه حدود 60-70 دلار می باشد. برای پرداخت این هزینه، می توانید به راحتی با استفاده از "کارت های تهران کردیت کارت" اقدام نمایید و یا در قسمت "پرداخت آنلاین ارزی" سایت، ثبت سفارش نمایید تا کارشناسان بخش پرداخت ما این کار را انجام دهند. در این مرحله می توانید در سایت تهران پیکاپ ثبت سفارش نمایید و آدرس دفتر آمریکا و یا دبی آن را دریافت نموده و در سایت ایشیپ گلوبال وارد کنید. دانشگاه I20 را به آدرس تهران پیکاپ ارسال کرده و پس از دریافت آن در دفتر آمریکا یا امارات ظرف مدت زمان تعهد داده شده آن را در دفتر تهران به شما تحویل خواهد داد.

مصاحبه سفارت

با جمع آوری مدارک مورد نیاز و با مطالعه تجربیات دوستان قبلی خود که در سال های گذشته به سفارت آمریکا مراجعه کرده اند و همچنین با مشاوره با کارشناسان تهران پیکاپ، آمادگی لازم برای انجام مصاحبه را در خود ایجاد نمایید. با توجه به نداشتن سفارت آمریکا در ایران، پس از گرفتن وقت سفارت در یکی از کشورهای اطراف، باید اقدام به گرفتن تور و ویزای کشور مورد نظر نمایید. در این مرحله تهران پیکاپ می تواند در تهیه بلیط و تور کشورهای مورد نظر بخصوص امارات، ارمنستان و ترکیه هزینه های مورد نظر را به شدت برای شما کاهش دهد. پس از تهیه بلیط و تور در روز مورد نظر برای مصاحبه به سفارت آمریکا مراجعه خواهید کرد. توجه نمایید شرایط مصاحبه ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد، خودتان را برای سوالات احتمالی آفیسر مصاحبه کننده آماده نمایید. با توجه به شرایط شما و نظر آفیسر مورد نظر، ممکن است شرایط شما در همان لحظه برای أخذ ویزا تایید شود، ریجکت شود و یا منوط به بررسی بیشتر ( پروسه Clearance ) شود. اگر ویزای شما درجا تایید شود می توانید چند روزی اقامت خود را در کشور مورد نظر تمدید نمایید، تا بتوانید ویزای خود را دریافت کنید، اما این کار معمولا هزینه های زیادی خواهد داشت و معمولا دانشجویان بر می گردند تا پیکاپ ویزای خود را توسط تهران پیکاپ انجام دهند. در صورتی هم که برگه زرد دریافت کردید، وارد مرحله Clearance شده اید و لازم است به ایران باز گردید و منتظر ایمیل نهایی سفارت مبنی بر تایید ویزای خود شوید. پس از طی پروسه clearance و اعلام نتیجه از سمت سفارت، می توانید پاسپورت خود به همراه دیگر مدارک مورد نیاز را به تهران پیکاپ بسپارید تا پیکاپ ویزای آمریکای شما را انجام دهد.

پیکاپ ویزا

با توجه به نداشتن سفارت آمریکا در ایران، همواره پیکاپ ویزای آمریکا پس از مصاحبه دغدغه افرادی هست که قصد رفتن به آمریکا را دارند.در اکثر مواقع برای ایرانیان، دریافت ویزا به سرعت پس از انجام مصاحبه انجام نپذیرفته و متقاضیان دریافت ویزا می بایست زمانی را برای انجام تاییدیه های امنیتی امریکا یا همان فرآیند Clearance در انتظار صدور ویزای خود باشند. پس از طی شدن مراحل لازم، سفارت از متقاضی جهت دریافت ویزا دعوت می نماید.

خوشبختانه سفارتخانه امریکا در بعضی از کشورها از جمله سفارت امریکا در دوبی، ارمنستان و یا ترکیه این امکان را به وجود آورده است که متقاضی با دادن وکالت نامه به شخص ثالث و تحویل تمامی مدارک مورد نیاز مثل مدرک DS-160 ، برگ زرد، کپی از صفحه اول و دوم پاسپورت، رسید تاییدیه پرداخت وقت سفارت، دریافت پاسپورت را به فرد دیگری واگذار نماید. در این راستا، ""تهران پیک آپ"" به عنوان نماینده امین شما برای پیک آپ ویزای آمریکا آماده خدمت رسانی می باشد. شما می توانید جهت اطلاع از فرآیند ارائه این خدمات منوی ثبت سفارش پیک آپ را در بالای صفحه مطالعه فرمایید. توجه نمایید از ابتدای سال 96 ، تهران پیکاپ، سرویس ویژه ای برای ارسال هر روزه پاسپورت از دفتر تهران به دبی تدارک دیده است. پیکاپ ویزای آمریکا از ترکیه نیز با سه پرواز در هر هفته و پیکاپ ویزای آمریکا از ارمنستان با یک پرواز در هر هفته توسط مجموعه تهران پیکاپ انجام می گردد.

مهاجرت و اقامت

پس از گرفتن پذیرش تحصیلی مسئله ی بعدی که با آن مواجه خواهید شد نحوه ی سفر کردن شما و همچنین شرایط و مکان اسکان شماست، که گرفتن بلیط هواپیما، رزرو هتل و همچنین رزرو خوابگاه را در بر می گیرد. خرید بلیط پرواز و رزرو هتل در سایت های معروف که این خدمات را ارائه می دهند مانند Booking.com (برای رزرو هتل) و cheapoair.com (برای خرید بلیط هواپیما) از طریق پرداخت اینترنتی با کارت های مستر و ویزا قابل انجام است. برای این کار می توانید با کارشناسان تهران پیکاپ در ارتباط باشید. در خصوص پرداخت هزینه خوابگاه نیز، هزینه خوابگاه ها ( Dormitory ) با توجه به خدماتی که ارائه می دهند(اعم از کتابخانه، خدمات ورزشی، سایت کامپیوتری و...) متفاوت می باشد. هاستل ها ( Hostel ) یا اتاق های اجاره ای نیز از جمله انتخاب هایی است که می توانید از آن ها بهره ببرید. یافتن خوابگاه متناسب با خواسته و نیاز شما معمولا از طریق مراجعه به بخش Housing سایت دانشگاه مربوطه و یا مراجعه به سایت های واسطه ای مثل Airbnb، که به شما در پیدا کردن چنین محل هایی کمک می کند، صورت می گیرد. هزینه خوابگاه و هاستل نیز بایستی به صورت پرداخت آنلاین و یا آفلاین انجام گیرد. همچنین پس از مدتی اقامت در صورتی که قصد سفر به ایران برای ملاقات خانواده خود را دارید، تهران پیکاپ پیشنهاد خوبی به شما برای کاهش هزینه سفر به ایران برای شما دارد. به صورتی که شما می توانید با به همراه آوردن بخشی از کالاها و کتاب ها مجموعه های همکار از ظرفیت خالی بار خود استفاده کنید و در قبال آن بخشی از هزینه سفر خود را دریافت نمایید. برای اطلاع بیشتر می توانید با دفتر تهران پیکاپ تماس بگیرید.